Καθηγητές Μαθήματος
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Με την ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/ήτρια θα είναι σε θέση να:
- αναλύει συγκεντρωμένα/κατανεμημένα κυκλώματα και συστήματα RF,
- σχεδιάζει RF κυκλώματα και συστήματα με βάση δοθείσες προδιαγραφές,
- βελτιστοποιεί RF κυκλώματα και συστήματα,
- εκτελεί μελέτες και εξάγει σχέδια layout RF κυκλωμάτων και συστημάτων,
- ελέγχει την συμπεριφορά και τις επιδόσεις RF κυκλωμάτων και συστημάτων.
Γενικές Ικανότητες
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Αυτόνομη Εργασία
- Ομαδική Εργασία
- Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
- Προαγωγή δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- Εισαγωγή: Ηλεκτρομαγνητικό φάσμα, συχνότητες ραδιοσυχνοτήτων (RF), βασικές αρχιτεκτονικές συστημάτων και πομποδέκτες RF. Μέσα διάδοσης, ανακλάσεις, μέγιστη μεταφορά ισχύος.
- Συγκεντρωμένα και κατανεμημένα κυκλώματα: Η ηλεκτρομαγνητική συμπεριφορά της αντίστασης, του πυκνωτή και του πηνίου στις υψηλές συχνότητες (RF). Συντονισμός. Συντελεστής ποιότητας. Μετασχηματισμός σύνθετης αντίστασης. Χάρτης Smith.
- Μοντέλα τρανζίστορ στις υψηλές συχνότητες: Ισοδύναμα κυκλώματα RF, παράμετροι S. Ολοκληρωμένα κυκλώματα RF, MIC, MMIC.
- Σχεδίαση φίλτρων: Κατηγορίες φίλτρων. Παθητικά και ενεργά φίλτρα. Σχεδίαση για συγκεκριμένη τάξη φίλτρου. Φίλτρα μικροταινιακών γραμμών μεταφοράς.
- Ενισχυτές μικρού σήματος: Ενισχυτές χαμηλού θορύβου. Θερμοκρασία θορύβου κεραίας και συντελεστής θορύβου κυκλώματος. Συντελεστής θορύβου διατάξεων σε διαδοχική συνδεσμολογία. Συντονισμένοι ενισχυτές και ενισχυτές Stagger.
- Ενισχυτές ισχύος: Τάξεις λειτουργίας, σημείο συμπίεσης 1 dB, αρμονικές και προϊόντα ενδοδιαμόρφωσης.
- Μείκτες και DAC/ADC: Κύτταρο Gilbert, άνω και κάτω μετατροπή συχνότητας, διαμόρφωση AM. Χαρακτηριστικά μεικτών. Θεώρημα δειγματοληψίας. Αναλογικοψηφιακοί και ψηφιοαναλογικοί μετατροπείς.
- Ταλαντωτές 1: Ταλαντωτές συγκεντρωμένων κυκλωμάτων. Αρνητική ανάδραση, κριτήριο Barkhausen. Ταλαντωτές γέφυρας Wien, ταλαντωτές ολίσθησης φάσης, κρυσταλλικοί ταλαντωτές.
- Ταλαντωτές 2: Σχεδίαση ταλαντωτών με χρήση χάρτη Smith. Βρόχος κλειδωμένης φάσης (PLL). Συνθέτης συχνοτήτων.
- Δίθυρα και πολύθυρα δίκτυα: Μήτρες αντιστάσεων και αγωγιμοτήτων, μήτρες ABCD και υβριδικών παραμέτρων, μήτρα σκέδασης.
- Μέτρηση παραμέτρων σκέδασης: Μοντέλα μικροκυματικών και εξαρτημάτων RF για προγράμματα CAD.
- Συστήματα RF: Ανάλυση και σύνθεση συστήματος RF με παραμέτρους σκέδασης. Σχεδίαση με χρήση λογισμικού προσομοίωσης.
- Ανασκόπηση Ύλης Μαθήματος.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Ι. Γραπτή τελική εξέταση επί του συνόλου της διδαχθείσας ύλης (50 % ή 80 %), η οποία περιλαμβάνει την επίλυση προβλημάτων κυκλωμάτων RF.
ΙΙ. Προαιρετική γραπτή ενδιάμεση εξέταση, η οποία περιλαμβάνει την επίλυση προβλημάτων (study case) κυκλωμάτων RF για τις θεματικές ενότητες 1 έως 6 (30 %).
ΙΙΙ. Παράδοση εργασίας σχεδίασης σε λογισμικό CAD, και σχετικής αναφοράς (20 %)
Η αξιολόγηση θα πραγματοποιείται κυρίως με ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, ερωτήσεις σύντομης απάντησης και επίλυση προβλημάτων, στην ελληνική γλώσσα (ή στην αγγλική, για φοιτητές/ήτριες Erasmus).
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
- Bowick, R., “RF Circuit Design”, Newnes, 2nd Ed., 2007.
- Ludwig, R., Bogdanov, G., “RF Circuit Design: Theory and Applications”, Pearson, 2009.
- Vizmuller, P., “RF Design Guide – Systems, Circuits and Equations”, Artech House Publishers, 1995.