Καθηγητές Μαθήματος
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/ήτριες θα διαθέτουν:
- Τη δυνατότητα να αναγνωρίζουν την ανάγκη χρήσης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και το ρόλο τους στις ενεργειακές απαιτήσεις της Ελλάδας και του υπόλοιπου Κόσμου.
- Τη γνώση της δομής και του τρόπου λειτουργίας των βασικών συστημάτων παραγωγής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
- Ικανότητα ανάλυσης ηλιακών και αιολικών δεδομένων μιας συγκεκριμένης τοποθεσίας.
- Ικανότητα χωροθέτησης ενός φωτοβολταϊκού πάρκου με βέλτιστο τρόπο σε ένα χώρο.
- Γνώση των βημάτων χωροθέτησης ενός αιολικού πάρκου με βέλτιστο τρόπο σε ένα χώρο.
- Να γνωρίζει όλους τους βασικούς υπολογισμούς για την παρουσίαση μιας ολοκληρωμένης μελέτης εφαρμογής ενός Φ/Β πάρκου.
- Να γνωρίζει όλους τους βασικούς υπολογισμούς για την παρουσίαση μιας ολοκληρωμένης μελέτης εφαρμογής ενός αιολικού πάρκου.
- Να χρησιμοποιεί εργαλεία για τον υπολογισμό της αναμενόμενης ηλεκτρικής ενέργειας και να γνωρίζει μεθοδολογίες βελτιστοποίησης αυτής.
- Τη δυνατότητα της σχεδίασης (διαστασιολόγησης) ενός μικρού αυτόνομου ενεργειακά φωτοβολταϊκού και αιολικού συστήματος.
- Τη γνώση των προϋποθέσεων ασφάλειας και λειτουργίας ενός αυτόνομου και ενός συνδεδεμένου με το δίκτυο συστήματος ανανεώσιμων πηγών.
- Τη γνώση της δομής, των λειτουργικών χαρακτηριστικών και τη δυνατότητα της σχεδίασης (διαστασιολόγησης) Υδροηλεκτρικών συστημάτων.
- Τη γνώση της δομής και των λειτουργικών ιδιοτήτων των γεωθερμικών αντλιών θέρμανσης.
- Τη γνώση της δομής, των λειτουργικών χαρακτηριστικών και τη δυνατότητα της σχεδίασης (διαστασιολόγησης) μονάδας βιομάζας.
- Τη γνώση της δομής, των λειτουργικών χαρακτηριστικών και τη δυνατότητα της σχεδίασης (διαστασιολόγησης) ηλιοθερμικών σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας.
- Τη δυνατότητα της σύγκρισης των πλεονεκτημάτων και των μειονεκτημάτων των διαφόρων τεχνολογιών των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Επίσης τη δυνατότητα να προτείνουν τη βέλτιστη τεχνολογικά λύση για μια συγκεκριμένη περίπτωση.
Γενικές Ικανότητες
- Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Αυτόνομη εργασία
- Ομαδική εργασία
- Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Α. ΘΕΩΡΙΑ
Το αντικείμενο του θεωρητικού μέρους του μαθήματος αποτελείται από τις εξής ενότητες :
- 1η Ενότητα: Ορισμός, Προοπτικές, Οφέλη και Αναγκαιότητα των ΑΠΕ στην Ελλάδα και ΕΕ.
- 2η Ενότητα: Εισαγωγή στην Ηλιακή Ενέργεια, στην ηλιακή γεωμετρία, στα γεωφυσικά χαρακτηριστικά και στο αιολικό δυναμικό μιας περιοχής
- 3η Ενότητα: Φωτοβολταϊκό (ΦΒ) φαινόμενο, ΦΒ τεχνολογίες παραγωγής ενέργειας, αυτόνομα και συνδεδεμένα στο δίκτυο ΦΒ συστήματα. Χωροθέτηση και υπολογισμός ενεργειακής απολαβής ΦΒ πάρκων.
- 4η Ενότητα: Εισαγωγή την Αιολική Ενέργεια, τύποι Ανεμογεννητριών, χωροθέτηση και υπολογισμός ενεργειακής απολαβής αιολικών πάρκων.
- 5η Ενότητα: Εισαγωγή στη Υδροηλεκτρική Ενέργεια, μικρά υδροηλεκτρικά συστήματα, τεχνολογίες των υδροηλεκτρικών εργοστασίων. Χωροθέτηση και υπολογισμός ενεργειακής απολαβής μικρού Υδροηλεκτρικού έργου.
- 6η Ενότητα: Γεωθερμική Ενέργεια, εισαγωγή στη γεωθερμία, γεωθερμικά πεδία, Γεωθερμικοί εναλλάκτες, μικρού βάθους γεωθερμικά συστήματα
- 7η Ενότητα: Βιομάζα, Εισαγωγή στη βιομάζα, προοπτικές και ωφέλη της βιομάζας, δυνατότητα εκμετάλλευσης, τεχνολογίες. Απορριμματογενής βιόμαζα και απορριμματογενή καύσιμα
- 8η Ενότητα: Ηλιοθερμικές Εφαρμογές, Ηλιοθερμικά ενεργειακά συστήματα (οικιακά, κεντρικά), συστήματα παραγωγής ενέργειας, αποθήκευση θερμικής ενέργειας.
Β. ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΟ ΜΕΡΟΣ
Το αντικείμενο του Εργαστηρίου αποτελείται από τις ακόλουθες ανεξάρτητες ενότητες :
- 1η Ενότητα: Ενημέρωση και εξοικείωση με το εργαστήριο και τον εξοπλισμό του – Κανονισμός του εργαστηρίου
- 2η Ενότητα: Επιβεβαίωση σχέσης ηλιακής ενέργειας και φωτοβολταϊκής απολαβής, σκίαση Φ/Β πανέλων, Μέτρηση I-V curve Φ/Β κυττάρου/πλαισίου.
- 3η Ενότητα: Μέτρηση σε πραγματικό χρόνο των ηλεκτρικών χαρακτηριστικών της φωτοβολταϊκού πλαισίου, ερμηνεία τεχνικών χαρακτηριστικών datasheets.
- 4η Ενότητα: Λήψη, επεξεργασία και αξιολόγηση πραγματικών δεδομένων από μετρήσεις σε φωτοβολταϊκό πάρκο.
- 5η Ενότητα: Μελέτη ανεμογενήτριας και καμπύλης ισχύος αυτής
- 6η Ενότητα: Μελέτη Fuel Cell και αποθήκευση ενέργειας σε υδρογόνο.
- 7η Ενότητα: Μελέτη μικρού υδροηλεκτρικού
- 8η Ενότητα: Μελέτη ηλιοθερμικού συστήματος.
- 9η Ενότητα: Μελέτη Γεωθερμίκού Εναλλάκτη
- 10η Ενότητα: Μελέτη αξιοποίησης της βιομάζας στην παραγωγή ενέργειας.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Γλώσσα Αξιολόγησης: Ελληνική, Αγγλική για φοιτητές Erasmus
Θεωρία
Γραπτή Εξέταση: 100%
Εργαστήριο
Γραπτή Εξέταση: 70%
Εργασία: 30%
Ο βαθμός του μικτού μαθήματος προκύπτει: 70% x Βαθμός θεωρίας + 30% x Βαθμός εργαστηρίου
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
- Μπαλαράς Κ., Αργυρίου Α., Καραγιάννης Φ., Συμβατικές και Ήπιες Μορφές Ενέργειας , Εκδόσεις ΤΕΚΔΟΤΙΚΗ, 1η έκδοση, ISBN: 960-8257-23-9, Αθήνα 2006
- Βόκας Γ., Αργυρίου Α., Θεοφύλακτος Κ., «ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗ ΚΑΙ ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ», Κεφάλαια Αποθήκευσης και Παραγωγής Ενέργειας από ΑΠΕ συγγράμματος του ΠΜΣ ΤΕΙ Πειραιά- ΟΡΕΝ Univ., Ιούνιος 2002.
- Αναστασιάδης Α., Βόκας Γ., «ΑΠΕ & Ευφυή δίκτυα», Σημειώσεις Θεωρία-Εργαστήριο, 2016.
- Χαρώνης Παναγιώτης. ΄Ηλιακά Παθητικά Θερμοκήπια΄, Εκδόσεις΄Ιων, 1η έκδοση , ISBN: 960-405-062-1, Αθήνα 1988.
- Ασημακόπουλος Δ., Αραμπατζής Γ., Αγγελης – Δημάκης Α., Καρταλίδης Α., Τσιλιγιριδης Γ., Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας-Δυναμικό και Τεχνολογίες, Εκδόσεις σοφί, 1η έκδοση, ISBN: 978-960- 6706-76-9, Θεσσαλονίκη 2015
- Kreith, F., Kreiderand, J., ΄Solar Heating and Cooling΄, Hemisphere Publishing Corporation, 2000
- Σ. Παπαθανασίου, “Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας: Σύνδεση Εγκαταστάσεων Παραγωγής στα Δίκτυα Διανομής”, ΕΜΠ, 2009.